top of page
bomen.jpg
Foto van schrijverEvy Danckers

Wistjedatjes

Ik woon bijna een half jaar in North Augusta. De tijd dat ik dagelijks iets bijzonders meemaakte, ligt achter me en dat is niet ideaal als je blogt. Nu zou je kunnen denken dat ik niets meer te vertellen heb, maar dan ken je mij niet goed. Ik heb altijd iets - veel - te zeggen. Afgelopen weekend betrapte ik mezelf er nog op dat ik regelmatig mensen onderbreek omdat de drang om verhalen te vertellen sterker is dan mezelf. Een slap excuus voor een onbeleefde gewoonte ...

Soit, bij gebrek aan spannende belevenissen een aantal trivia over de VS - en uiteraard wat ik daarvan vind.


  • Het gelijkvloers bestaat hier niet, dat is de eerste verdieping. Ons appartement is on the 4th floor, maar ik woon dus op de derde verdieping. Het duurde een maand voor ik in de lift stopte met zoeken naar het knopje met de 0. Nog steeds valt het mee als ik naar de vierde verdieping ga en na één trap zie dat ik al op de tweede ben.

  • Je mag hier door het rood rijden als je rechts afslaat; uiteraard moet je voorrang verlenen aan degenen die groen hebben. Ik voel me nog steeds een rebel als ik een rood licht negeer.

  • Auto's voorbijsteken mag links en rechts. Het maakt niet uit welke snelheid je hebt op welke rijbaan en inhalen mag dus langs alle kanten. Heel raar in het begin, maar het went. Aan verkeerslichten ga je bij voorkeur niet uiterst rechts staan als je rechtdoor moet, want dan zijn de mensen die mogen afslaan, slechtgezind.

  • Oranje licht betekent doorrijden. Vreemd, maar het is een must. De eerste weken is er twee keer bijna iemand in mijn gat gereden omdat ik stopte voor oranje.

  • Complimentjes geven kan en mag altijd aan iedereen. Het is normaal dat een wildvreemde opeens 'nice pants' zegt of 'I love your necklace'. In het begin reageerde ik achterdochtig, maar nu vind ik het superleuk. Ik word er vrolijk van en doe het zelf ook.

  • Als je nieuwe mensen ontmoet, vragen ze altijd waar je vandaan komt. De VS is heel groot en ze zijn hier minder honkvast dan in België. In Augusta wordt een huis gemiddeld na vier jaar opnieuw verkocht. Mensen hebben hier geen baksteen in hun maag (de huizen zijn van hout).

  • Het is niet abnormaal als mensen je sweetie of honey noemen. 't Is te zeggen: dat overkomt mij regelmatig. Misschien doen ze dat enkel bij naïeve Europeanen. Bless my heart ...

  • Als je met meer dan zes personen ergens gaat eten, rekenen ze vaak standaard 20% tip aan. For your convenience doen ze dat, hoewel ik niet begrijp waarom dat handig is voor mij. Het is hier al duur genoeg, dus meestal geef ik 15% tip.

  • In de supermarkt kan je enkel wijn en bier kopen. Voor sterke drank moet je naar een liquor store en die mogen pas open in de namiddag.

  • Als je een gin tonic bestelt, krijg je soms een gin club soda (gin met bruiswater). Dat is smerig, dus ik ben overgestapt op ander vergif: een Moscow Mule is mijn nieuwe ding.

  • Ontbijt of brunch met een glaasje cava of champagne bestaat niet. Mimosa is the way to go (cava met fruitsap). Opletten als je a flight of mimosa's wordt voorgesteld. Ik dacht dat ik één mimosa met vier verschillende soorten fruitsap zou krijgen, maar het bleken vier mimosa's te zijn. Niet ideaal als je met de baas van T aan tafel zit. Na drie mimosa's was ik zo zat als een schup ...

  • Naar de kerk gaan op zondag is hier een evidentie (geen evydentie ...). Als je op zondagnamiddag of -avond wil uit eten, is er maar één restaurant open op Broad Street. Religie is hier nog hip. Toen ik aan de leden van mijn boekenclub vroeg wat hun favoriete boek was, gaf iedereen hetzelfde antwoord: de bijbel.

  • Ik betaal de huur - en andere dingen - met een cheque. Dat kende ik alleen uit de jaren tachtig toen ons ma dat nog gebruikte. Hier is het nog steeds een courant betaalmiddel. Sterker nog: als ik de huur betaal met een cheque, is er geen meerkost. Als ik een domiciliëring via de bank wil opzetten, rekenen ze elke maand $10 extra. Je kan ver zoeken naar de logica hierachter (volgens mij woont de logica in Europa).

  • De meerderheid van de bevolking denkt enkel aan comfort als ze zich aankleden. Het is niet abnormaal om mensen in hun pyama in de supermarkt te zien. Mannen met T-shirts van superhelden en vrouwen met décolletés waarvan je duizelig wordt, zijn geen uitzondering. Vetrollen moet je niet verbergen en alles past bij alles. Je draagt het eerste wat je vastpakt als je 's morgens jezelf aankleedt (in het donker?!). Als ik dit ooit overneem, stuur me dan naar Wallmart voor een shotgun zodat ik zelf kan uitzoeken of die meneer uit de bijbel echt bestaat.

  • Je moet te pas - maar ik vind het altijd te onpas - invullen welk ras je bent. Op formulieren van officiële instanties, maar ook voor een klantenkaart van de supermarkt. Als je naar een medische instelling gaat, moet je aankruisen of je al dan niet latino bent. Persoonlijk vind ik dat de maatschappij zo racisme bevordert. Ik begrijp niet waarom iemands ras enige relevantie heeft op gelijk welk vlak.

  • Als je geen Amerikaans staatsburger bent, ben je officieel gezien een alien. Bijgevolg heb ik steeds de neiging om op bovengenoemde formulieren other aan te duiden.


Na bijna een half jaar in de VS is het nieuwe er misschien af, maar zolang ik geen Amerikaanse word, is het dus normaal dat ik soms het gevoel heb dat ik van een andere planeet kom - of zo bekeken word.


x

V


Een late happy 4th of July!


149 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


bottom of page