top of page
bomen.jpg
Foto van schrijverEvy Danckers

Voor jou

Al anderhalf jaar blog ik over mijn leven en ik besefte opeens dat ik het weeral gedaan heb ... Het is één van mijn grootste valkuilen ... Ik babbel, tater, grap en entertain, maar vergeet compleet te vragen hoe het met jou is. Sorry daarvoor! Ik ga niet beloven dat ik het nooit meer zal doen, want ik ken mezelf (een beetje). Maar bewustwording is stap één en het laatste decennium geef ik mensen al eens de kans om zelf ook iets te zeggen tijdens een gesprek met mij. Beter laat dan nooit: hoe gaat het met jou?


Als je het mij vraagt: jij bent fantastisch! Jou al kennende, lach je dit compliment waarschijnlijk weg. Niet doen, want ik ben serieus. Het is geweldig hoe je dag na dag je beste best doet, ook als je geen goesting hebt en alles tegen lijkt te zitten. Dat is dapper en bewonderenswaardig.

Proficiat omdat je alweer een schooljaar achter de rug hebt. Omdat je hard gestudeerd hebt, je leerlingen gemotiveerd hebt, je (klein)kinderen geholpen hebt of niks met school te maken had, maar toch naar alle zever errond geluisterd hebt. Een knappe prestatie! Ik hoop dat je een vakantie hebt om naar uit te kijken, want dat heb je verdiend. In ieder geval doet de Belgische zon eindelijk wat ze hoort te doen, dus gun jezelf op zijn minst een terraske. Met een trappist met groseille, een coupe brésilienne of een strawberry daiquiri. Liefst in het gezelschap van iemand die je graag ziet. Dat mag ook jezelf zijn.


Want ja, jij bent fantastisch gezelschap! Ik ben heel graag bij jou - en dat ik goede smaak heb, is evy-dent, dus dat kan je maar beter geloven. Het is altijd fijn als jij erbij bent. Je kan verhalen vertellen als geen ander en maakt me altijd aan het lachen. Of je luistert zo geboeid en geeft mij het gevoel dat ik mag schijnen omdat jij liever niet in de belangstelling staat. Merci daarvoor! Ik heb je graag en in een ideale wereld zou ik je vaker zien. Weet dat ik in gedachten er dikwijls bij ben en dat je naar believen over mij mag roddelen of mag lachen als het daardoor plezanter is.


En dat fantastische lijf van jou, dat is om jaloers op te zijn. Nee, je moet je niet verslikken in je koffie en zeggen dat ik te ver ga. Dat dit compliment niet voor jou bedoeld kan zijn. Dat is het wel. Jij ziet niet wat ik zie. Je bent een mooi mens, vanbinnen en vanbuiten. Jammer dat je dat zelf niet ziet. Kijk de volgende keer als je voor de spiegel staat eens naar je sterke punten in plaats van naar die verwaarloosbare mankementjes. Jij bent goed bezig! Zelfs als niet alles naar behoren werkt, doet jouw lijf nog zijn uiterste best om zo goed mogelijk te functioneren. Hoe knap is dat? Hoera voor het lijf! 24 op 7 neemt het je overal mee naartoe. Het staat altijd voor je klaar. Zelfs als het ziek, moe, wat versleten, gedeeltelijk stuk of bijna helemaal naar de boem is, geeft het toch nog al wat het kan. Als iemand anders dat voor je deed, zou je jezelf doodschamen en zeggen: 'Dat is toch niet nodig. Dat had je niet moeten doen! Wat kan ik doen om het goed te maken?' Hoog tijd dus dat je voor de spiegel gaat staan, die killerbody van jou een schouderklopje geeft en oprecht en terecht denkt: you rock!


Kortom: jij bent prachtig. Van de pretlichtjes in je ogen tot die ene rare teen, het maakt je wie je bent en wat mij betreft is dat precies zoals het hoort. Niet te perfect, niet te gepolijst, maar 100% jezelf. Knap! Ik ben blij dat ik je ken. Merci dat ik een klein deeltje mag zijn in jouw leven. Dat wilde ik maar even zeggen.

Uiteraard ga ik het komende anderhalf jaar terug over mezelf praten ... Want de kans is groot dat je dacht dat deze blog niet over jou ging. Dat je mijn complimenten wegwuift en zegt: 'Het is al laank goe mee ei!' Dat mag helemaal en het is één van de vele redenen dat ik je graag zie. Zetten we gewoon de spotlight terug op mij, word ik instant blij van. En zo is iedereen tevreden.


Geniet van dat terrasje, haal uit de zomer wat erin zit, strooi wat complimentjes rond en vergeet daarbij jezelf niet.


Schol,

V



109 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Commentaires


bottom of page