top of page
bomen.jpg
Foto van schrijverEvy Danckers

Tought I taught well

Vorige week zei ik nog dat ik niet veel zin had in een job. Blijkbaar ben ik wispelturig, want waarschijnlijk ben ik over een paar dagen een substitute teacher (interimleerkracht). Ik had al eerder geïnformeerd naar deze job. In Georgia deden ze moeilijk over mijn Vlaamse diploma's. In South Carolina niet.

Augusta ligt in twee staten: het deel onder de Savannah river is Georgia, het deel erboven (waar ik woon) is South Carolina. Soms is dat lastig, maar deze keer is het een voordeel.


De vereisten om substitute te worden? Ouder zijn dan 18 en (minimum) een high school diploma hebben. Persoonlijk ben ik blij dat ik over meer troeven beschik. Anders zou ik het in mijn broek doen als ik de eerste keer een klas binnenstap.


De procedure is simpel. Afgelopen week had ik een online infosessie waarna ik een tiental documenten moest invullen en handtekenen. Twee dagen later klikte ik door een online opleiding, beantwoordde elf multiple choice-vragen en mijn certificaat was in orde.

Wat nu nog volgt, is extra papierwerk en een TBC-spuitje halen. Daarna een background check (hopelijk telt een blanco dossier als positief) en dan ben ik er klaar voor.


Sowieso moet ik mijn lesstijl aanpassen. Wat mij als leerkracht typeert, is hier uit den boze. Een paar voorbeeldjes:

* leerling: 'Mevrouw, jij steekt altijd de schuld op mij!' ik: 'Inderdaad. Ik heb een hekel aan al mijn leerlingen, maar aan jou het meest van allemaal.' (Met uitgestreken gezicht en druipend van ironie. => Ik voer geen domme discussies.)

* leerling: 'Mevrouw, moet ik dat in het Frans opschrijven?' ik: 'Nee. Deze toets is in het Russisch.' (Opnieuw ironie. => Er zijn geen domme vragen, maar toch.)

* leerling: 'Mevrouw, mag ik naar het toilet?' ik: 'Als er groene diarree uit je oren komt, geef ik je direct een briefje. Anders wacht je tot de pauze.' (Regel van de school: toiletbezoek enkel tijdens de pauze.)

Maar ook ik:

* 'Dit is mijn gsm-nummer. Noteer het in je agenda en geef het aan je ouders.' (eerste schooldag)

* 'Jij ziet er goed uit vandaag, Fatima!'

* 'Nieuwe trui, Mohamed? Staat je leuk.'

* 'Flink gewerkt, Abdullah!' (schouderklopje)

* 'Als je het goed wil maken: koop pralines van Leonidas. De witte met een noot.' (Nog nooit gekregen, maar een mens kan maar proberen.)

* 'Je gedrag van vandaag kan echt niet. Na de les bel ik je ouders.' (Wat ik uiteraard ook doe. Soms tijdens de les voor een grotere impact op de hele klasgroep.)

* En talloze momenten waarop ik een leerling apart spreek tijdens de pauze. Om dingen uit te klaren en te troosten indien nodig. Als er tranen vloeien, geef ik wel eens een knuffel.


Wat staat er meermaals in de richtlijnen voor een substitute teacher over omgang met de leerlingen in de VS?

- Ze mogen altijd naar het toilet.

- Je mag ze onder geen beding aanraken. NOOIT! Zelfs niet als ze vechten ...

- Je mag geen cadeautjes aannemen.

- Je mag nooit alleen zijn met een leerling.

- Je mag nooit commentaar geven op het uiterlijk van een leerling; positief of negatief.

- Het is verboden om te communiceren met ouders.

- Je mag geen contact hebben met leerlingen buiten de school en/of op sociale media.

- Je moet altijd positief en vriendelijk zijn in je communicatie. Sarcasme en ironie mogen in geen geval.


Ik verheug me op nieuwe scholen, nieuwe gezichten en nieuwe vakinhouden. Over mijn nieuwe, opgelegde aanpak ben ik minder enthousiast. Madame Danckers en haar stijl kunnen integraal in de vuilbak. Ik word Ms. Danckers: politiek correct, ietwat saai en godbetert misschien wel lief. Hoe ik dat ga oplossen, lees je hopelijk binnenkort.

Uiteraard is het ten zeerste verboden om foto's te nemen in of rond Amerikaanse scholen. Verwacht dus geen sfeerbeelden.

Afsluiten doe ik met FANTASTISCH nieuws: T heeft een broodmachine gekocht. Een zelfgebakken, bruine boterham met een likje boter en Bonne Maman confituur als ontbijt. Mmmm!


x

V



184 weergaven3 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

3 Comments


Elke Van Hout
Elke Van Hout
Mar 25, 2023

Geen sarcasme en ironie... Hoe kan je dat als Vlaamse overleven? (hetzelfde is het geval hier in Ontario, terwijl dat vaak mijn favoriete communicatiestijl met idioten is) Proficiat met je eerste Amerikaanse job, en veel succes! Welke leeftijd gaan je leerlingen zijn?

Like

ward symons
ward symons
Mar 20, 2023

Gij gaat op uw tandjes mogen bijten ms Danckers.. die Madame Danckers is geestig en geweldig.. jammer voor de American pupils! maar we komen u ook graag bezoeken in de cel nadat je al die regels in 1 dag hebt overtreden.. succes !!

Like

Annick Laenen
Annick Laenen
Mar 19, 2023

Veel succes met je job als tijdelijke leerkracht; dat wordt een interessante opgave voor jou. Ik ben nu al benieuwd hoe je dit gaat aanpakken 😍

Like
bottom of page