top of page
bomen.jpg
Foto van schrijverEvy Danckers

Geselecteerd!

Als je rijk en beroemd wilt worden, word dan geen auteur - en zeker niet in Vlaanderen. Als schrijven je passie is, zeker wel doen. Niks zo plezant als fanmail krijgen van een puber die geïnspireerd is door je verhaal of van een mama met een ik-haat-boeken-zoon die toch genoten heeft van je werk. Dat maakt je week goed en dan weet je waar je het voor doet, naast het plezier dat je aan het schrijven zelf beleeft uiteraard. Het helpt ook om afwijzingen te relativeren ...


Intussen heb ik al meer dan 80 e-mails gehad van literary agents die mijn Engelse manuscript maar niks vinden. Zelfs voor iemand met een uitzonderlijk groot ego en belachelijk veel zelfvertrouwen hakt dat er wel in. "Er zijn nog een 20-tal agents die misschien wel over goede smaak beschikken en een pareltje herkennen als ze er één zien," troost ik mezelf steeds weer. Maar er echt in blijven geloven, werd moeilijk.

Tot ik vorige week een e-mail kreeg van Iedereen Leest met de boodschap dat Glitch Game #1 verkozen is als één van de beste boeken van het afgelopen jaar (voor 14-16-jarigen). Het was een feestdag hier en ik zat op het terras te kaarten met T en de bestie. Uiteraard ging het dak eraf! Ik sprong recht, deed een dansje, uitte een kreet van vreugde, sprong in het rond, danste nog wat en was door het dolle heen. De bestie begreep niet wat er aan de hand was. T snapte het maar al te goed, want die had het al eens meegemaakt.

Twee jaar geleden werd Eindspel namelijk geselecteerd door De Leesjury (in een andere groep, 12-14 jaar). Ook toen kon mijn geluk niet op. En op het moment dat ik op het einde van het leesjaar te horen kreeg dat Eindspel gewonnen was, was het kot te klein. De energieboost die ik toen had, kon heel 't Stad oplichten. Ik mocht naar de uitreiking en kreeg een trofee en heel de santenboetiek. Nog steeds één van de mooiste dagen van mijn leven!


Vanaf september begint dat proces dus opnieuw. In heel Vlaanderen mag iedereen tussen 4 en 18 jaar zich inschrijven voor De Leesjury. Per 2 jaar is er een andere leeftijdsgroep. De juryleden engageren zich om zes boeken te lezen en geven daarna hun persoonlijke top drie door. Elk boek dat tegen mei 2025 de meeste stemmen krijgt in zijn categorie, wint. Glitch Game #1 zit in groep 6 (14 tot 16 jaar). Uiteraard heeft mijn ego al beslist dat ik opnieuw ga winnen. Zelf ben ik daar niet zeker van, want ik heb de concurrentie nog niet kunnen lezen. Ik ben in ieder geval enorm blij en vereerd dat mijn werk opnieuw gekozen is.

De afgelopen jaren werden voor groep 6 ook De Bijzondere Woorden Van Gioia (Enrico Galiano), Aristoteles & Dante Ontdekken De Geheimen Van Het Universum (Benjamin Alire Sáenz), Op Zoek Naar Violet Park (Jenny Valentine) en Als De Olifanten Vechten (Dirk Bracke) geselecteerd. Dat zijn, wat mij betreft, pareltjes die absoluut het lezen waard zijn. Zeker eens doen dus. Maar eerst Glitch Game lezen - als je dat nog niet gedaan hebt, wat ik me moeilijk kan voorstellen.

Als je 14-15-16-jarigen kent, overtuig hen dat lezen plezant is. En dat ze lid moeten worden van De Leesjury. Hun top drie mogen ze uiteraard zelf kiezen. Als Glitch Game daarbij hoort, mogen ze me altijd een berichtje sturen. Goed voor mijn ego en beter dan afgewezen worden.


x

V


P.S.: Hieronder een stoeffoto van mijn fantastische illustrator Tamara Lodewijckx en ik op de prijsuitreiking van De Leesjury twee jaar geleden. En een snapshot van mezelf nadat ik hoorde dat ik opnieuw geselecteerd ben.



93 weergaven1 opmerking

Recente blogposts

Alles weergeven

1 Comment


Wim Letar
Wim Letar
Jun 06

Thrilling!!

Like
bottom of page