top of page
bomen.jpg
Foto van schrijverEvy Danckers

Gatlinburg

De Great Smoky Mountains is the place to be als je houdt van bergen en wandelen. Adembenemende uitzichten, fantastische watervallen, een overvloed aan bloemen, planten en bossen. Uiteraard ook beestjes. Deze keer zagen we geen slangen, maar wel chipmunks en bruine eekhoorntjes, die schattiger zijn dan onze grijze en veel lawaai maken. Nog steeds geen beren gespot en ik weet niet of dat een opluchting of teleurstelling is. Ik vermoed dat ik vroeger moet opstaan om die te zien, maar dat heb ik er niet voor over.

Het zou ook kunnen dat beren liever wat verder uit de buurt van Gatlinburg wonen en dat neem ik hen niet kwalijk. De bekendste wandelingen vertrekken allemaal van daar in de buurt, dus leek het me logisch om er een AirBNB te boeken. Ik heb zelfs overwogen om iets te kiezen in het centrum - op wandelafstand van de restaurants - maar besliste à la minute om toch iets rustigers te nemen. Godinzijdank!


Gatlinburg is een toeristische trekpleister in de bergen en werd door een golfcollega beschreven als authentiek ... Mijn advies? Blijf er weg, want wasmeda?! Het hele dorp lijkt op een braderij met als thema het foute uur. Er zijn tig Ripley's Believe It Or Not-attracties, een Trump-winkel (!) en het is er altijd file. De eerste avond wilden we er gaan eten, maar dat idee lieten we varen toen we ontdekten dat enkel de parking al $20 kostte. De parkeerwachter raadde ons aan om naar Pigeon Fork te gaan, een dorp verderop. Een paar dagen later hebben we dat geprobeerd en ik moet zeggen: het was lekker in de Local Goat. Pigeon Fork zelf is een pretpark naast een grote baan waar alle attracties apart uitgebaat worden. Eveneens bizar. Dollywood ligt er ook vlakbij - Dolly Parton is de Bobbejaan Schoepen van de US - maar daar zijn we niet geweest. Het enige vleugje cultuur tijdens onze vakantie was het Salt & Pepper Shaker Museum. Dat komt omdat mijn bestie een milde obsessie heeft met die dingen. Uiteraard lachen T en ik haar daar te pas en te onpas mee uit - mijn schoonmoeder deed niet mee, want die is veel te lief. T en ik kregen een koekje van eigen deeg toen we bij de uitgang van het museum lazen dat de oprichtster van het museum een Belgische was ...


Al bij al was de vakantie heel plezant. Mijn schoonmoeder was 2 weken hier, ervaarde 3 seizoenen (zomer bij ons, lente in het vakantiehuis en winter in de bergen) en was in 4 staten (Georgia, South Carolina, North Carolina en Tennessee). We zullen ze missen! En dan heb ik het niet enkel over de bergen, maar ook over mijn schoonmoeder, want dat is een geweldige madame en een nog betere vriendin.


x

V



108 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


bottom of page